Rzemieślnicze lody naturalne przebojem wdarły się na polski rynek i już od kilku ładnych lat dają sobie na nim radę całkiem dobrze. Wielu z nas nie wyobraża sobie letniego sezonu bez lodów kraftowych, jednak tak naprawdę niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, czym są lody rzemieślnicze i czym różnią się od przemysłowych. Ten artykuł ma za zadanie znaleźć odpowiedzi na te pytania i wskazać wytyczne, którymi powinna cechować się produkcja lodów rzemieślniczych.
Doczekaliśmy się czasów, w których lodziarnia rzemieślnicza znajduje się w każdej mniejszej miejscowości, a w większych miastach panuje prawdziwa konkurencja w tej branży. Polacy pokochali autorskie lodowe przysmaki, utożsamiając je ze zdrowymi łakociami, które mają mniej kalorii niż te robione na skalę masową. Nawet jeśli cena lodów rzemieślniczych jest wyższa, to i tak smakosze sięgają właśnie po nie. Sprzedawcy wykorzystują tę miłość klientów, chętnie dodając do swoich wyrobów przymiotnik „rzemieślnicze”, nawet jeśli ich produkt faktycznie ma niewiele wspólnego z lodami tradycyjnymi. Jak zatem powinna wyglądać prawdziwa produkcja lodów rzemieślniczych? Otóż tego typu produkty wyróżnia kilka cech: skład, nieszablonowe smaki, rzemieślnicze sposoby wytwarzania, mała skala produkcji oraz wyższe ceny. To właśnie przez pryzmat tych pięciu pojęć postaramy się zdefiniować głównych bohaterów tego artykułu.
Pierwszym wyróżnikiem rzemieślniczych pyszności jest ”czysta etykieta”. Prawdziwy przepis na lody rzemieślnicze bazuje na mleku, śmietanie, cukrze, świeżych lub mrożonych owocach, orzechach, bakaliach, które mają walne przełożenie na jakość końcowego wyrobu. Nie ma tu miejsca na sztuczne dodatki, barwniki czy ulepszacze, które co prawda mogą nadawać lodom przemysłowym intrygujący wygląd, jednak mają niewiele wspólnego z czystym naturalnym smakiem czy kremową konsystencją. Lody przemysłowe robi się z użyciem emulsyfikatorów, stabilizatorów, aromatów z napowietrzeniem na poziomie 100% - czyli w 1 litrze lodów 0,5 litra to powietrze! Wszystko po to, by zoptymalizować koszt jednej porcji i jak najwięcej na niej zarobić. W lodach rzemieślniczych rzemieślnik bierze odpowiedzialność za odpowiednie zbilansowanie składników, pieczołowicie nadzoruje proces, a wszystkie składniki są staranne selekcjonowane pod kątem jakości i pochodzenia.
W ślad za jakościowymi składnikami idą też unikatowe smaki i autorskie receptury. Autorzy lodów kraftowych dwoją się i troją, by dać klientom to, czego nie oferuje przemysłowa konkurencja. Dlatego właśnie w menu lodziarni rzemieślniczych można znaleźć nietuzinkowe smaki (np. owoce sezonowe, warzywa, znane marki słodyczy), których próżno szukać wśród lodów robionych na skalę masową. Ta otwartość w doborze składników przekłada się też na różnorodność doznań smakowych, dzięki której takie nieśmiertelne hity jak śmietanka czy truskawka, w każdej wytwórni „brzmią” nieco inaczej.
Innym wyróżnikiem produktów tworzonych w rzemieślniczych lodziarniach jest określony sposób produkcji. Lodziarscy mistrzowie nie boją się podejmować eksperymentów. Ułatwia im to technologia. Na zapleczu rzemieślniczej lodziarni znajdziemy np. frezer do lodów, konserwator do lodów rzemieślniczych, pasteryzator i inne profesjonalne urządzenia, gwarantujące lodom odpowiednią konsystencję i stopień napowietrzenia. Powietrze jest niezastąpionym dodatkiem, który sprawia, że lody tradycyjne mogą pochwalić się kremową konsystencją i są w stanie wytrzymywać nagłe zmiany temperatury. Przy zastosowaniu rzemieślniczych metod i fachowych maszyn, przyrost objętości wynosi ok. 20-35%. Takie napowietrzenie stanowi rozsądny kompromis pomiędzy kremistą teksturą a wyrazistym smakiem.
Warto pamiętać, że za pieszczącymi podniebienie smakami i idealnie kremowymi strukturami stoją nie tylko ludzie i składniki, ale też bardzo konkretne maszyny do lodów rzemieślniczych. Bez nich uzyskanie tak spektakularnych efektów byłoby niemożliwe. Jednocześnie twórcy lodów rzemieślniczych są zobligowani do utrzymania najwyższych standardów higieny.
Jak sama nazwa wskazuje, lody przemysłowe robi się w ilościach hurtowych, nierzadko na ogólnokrajową czy europejską skalę. Takie podejście wymaga odpowiednich wolumenów produkcyjnych, ale także często kończy się kompromisem jeśli chodzi o skład i składniki funkcjonalne. W przemysłowych lodach łatwo można znaleźć dodatki, wzmacniacze smaku, substraty odpowiedzialne za przedłużenie przydatności do spożycia. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku rzemieślniczych smakołyków. Wysoka jakość składników i unikatowe receptury sprawiają, że lody rzemieślnicze robi się na dużo mniejszą skalę – miasta lub nawet dzielnicy. To produkt adresowany do „lokalsów” i turystów. Gusta tych osób zadecydują, czy dany punkt utrzyma się na rynku. Ograniczona produkcja wynika także z limitowanych możliwości infrastrukturalnych – rzemieślnicze lodziarnie często mieszczą się w kompaktowych lokalach, przysłowiowych budkach, w których nie można przechowywać zbyt wielu składników i gotowych wyrobów. Niejednokrotnie większe znaczenie niż dużo przestrzeni ma dobra lokalizacja. Uczęszczane w sezonie letnim miejsca to najlepsza baza do lodów rzemieślniczych. W cenie są więc popularne deptaki, parki, plaże, centra handlowe, skwery miast. To właśnie tam najczęściej mieszczą się dobrze prosperujące lodziarnie kraftowe.
Innym wyróżnikiem, niezbyt miłym dla konsumentów, są wyższe ceny produktów. Ma to swoje uzasadnienie ekonomiczne: wyższe ceny jakościowych składników, brak korzyści skali, wysokie koszty pracy i podatki, które trzeba odprowadzać, prowadząc biznes w Polsce. Aby wyjść na swoje, ludzie decydujący się na prowadzenie własnej lodziarni muszą podwyższać ceny lodów rzemieślniczych. Jednocześnie nie mogą windować ich zbyt wysoko, bowiem, na pewnym pułapie konsumenci zaczną sięgać po lody przemysłowe, które są dostępne w każdym sklepie spożywczym w bardzo atrakcyjnych cenach.
Wniosek? Prowadzenie kraftowej lodziarni stało się modnym ostatnio pomysłem na biznes. Warto jednak zaznaczyć, że na tym rynku powoli robi się ciasno, a punkty, które nie są w stanie pozytywnie zaskoczyć klientów, kończą na minusie. Dobra lokalizacja, różnorodna oferta, najwyższy poziom obsługi i jeszcze wyższa jakość serwowanych wyrobów – oto czynniki, które pozwolą wybić się w tej trudnej branży. Trampoliną do sukcesu mogą okazać się szkolenia z robienia lodów rzemieślniczych organizowane przez ekspertów InPlus Gastro. Od lat szkolimy lodowych artystów w sztuce tworzenia wyjątkowych, autorskich przysmaków. Zapraszamy do kontaktu z naszym pracownikiem i zapoznania się z ofertą szkoleniową.
Dystrybutor Telme — Inplus, 43-211 Piasek, Słowackiego 41
tel. +48 730850156 serwis: +48 785385858, e-mail: info@telme.pl